Frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör din prenumeration. I vissa fall bör du kontakta förlaget som ger ut din tidning, kontaktuppgifter till respektive förlag hittar du på denna sida.

Varför har jag fått en 0€-faktura från Klarna?

Om du har fått en Klarna-faktura med ett fakturabelopp på 0 € kan du ignorera fakturan. Du har fått en faktura eftersom alla beställningar behandlas genom Klarna Checkout. Vissa förlag vill dock sköta faktureringen själva i efterhand och beställningen betalas till dem. Du behöver med andra ord inte betala något till Klarna eller oss. 

Vi ber om ursäkt för förvirringen och du kan alltid vända dig till oss igen med eventuelal frågor. För frågor som rör fakturering och utgivning av tidningen kan du även kontakta tidningens utgivare direkt, som ansvarar för båda. Deras kontaktuppgifter finns här. Klarnas telefonnummer är 09–42599771, men en €0-faktura kräver ingen åtgärd.

Jag har beställt en prenumeration som julklapp, när får mottagaren sin första tidning?

Görs beställningen som julklapp får mottagaren alltid sin första tidning efter julafton. Normalt får mottagaren det första eller andra numret som kommer ut efter julafton, beroende på tidningens utgivningsschema. 

Observera att förlagen under julen ofta har längre hanteringstider än normalt på grund av stora ordervolymer, helgdagar och trycktider för tidningarna. 

Exakt startdatum för julklappsbeställningen kan efterfrågas direkt från förlaget tidigast efter julafton.

Jag har fått ett presentkort, hur använder jag det?

Det är enkelt att använda ett presentkort på LehtiTukku. Du väljer som vanligt en prenumeration från vårt utbud och klickar på ”Köp” eller ”Ge bort”. På betalningssidan fyller du in din presentkortskod. Om presentkortets värde är lägre än prenumerationens värde betalar du mellanskillnaden med Klarna. Läs mer om hur du använder presentkort här.

Hur säger jag upp min prenumeration?

Du säger upp din prenumeration via förlaget som ger ut tidningen. Tidningens förlag ansvarar för tidningens distribution och fakturering för efterföljande perioder. Vi har inte tillgång till förlagens system och av den anledningen måste uppsägning av prenumerationen göras till tidningens förlag.

Leta upp din tidning i denna lista och kontakta förlaget för mer information.

OBS: Tidsbegränsade beställningar behöver inte sägas upp utan de avslutas automatiskt i slutet av erbjudandeperioden.

Min tidning kommer till fel adress, vem bör jag kontakta?

Leta upp din tidning i denna lista och kontakta förlaget.

Hur gör jag en adressändring?

Adressändringar görs smidigast via förlaget som ger ut tidningen. Leta upp din tidning i listan på den här sidan och kontakta dem för mer information.

På vilka sätt kan jag betala?

Klarna
Betalning sker normal direkt vid beställning med Klarna. KLarna erbjuder flera olika betalaltenrativ, t.ex. bankbetalning, kortbetalning, MobilePay samt flexibeldelbetalning.

Förlagsfaktura
För vissa förlag sker betalning via faktura som skickas ut från förlaget. Beställningen sker ändå via Klarna men du betalar först när fakturan kommer från förlaget.

Hur går jag tillväga för att göra en beställning?

Det är väldigt enkelt! Du letar upp den tidning du vill prenumerera på och klickar på "Beställ" eller "Ge bort". Alla beställningar betalas med Klarna vilket kräver att kund identifierar sig. Vi kan tyvärr inte ta emot beställningar via telefon eller epost, men vår kundtjänst hjäloper gärna till vid eventuella frågor. 

Jag bor på Åland. Behöver jag tulla in tidningarna?

I dagsläget är infon kring detta knapphändig och vi uppdaterar denna info så snart vi vet mer. LehtiTukku arbetar aktivt för att förenkla för prenumeranter på Åland. 

Enligt en ändring i EU:s skattelagstiftning som träder i kraft 1 juli 2021 ska man betala mervärdesskatt för och förtulla samtliga försändelser som levereras från länder utanför EU samt försändelser som passerar skattegränsen inom EU:s tullområde. 

Uppd. Tullen har nu skapat en förenklad förtullningsmodell för Åland. Detta gäller tidningar som skickas från Sverige samt andra EU-länder. Nu kan mottagaren på en gång införtulla samtliga tidningar som ingår i prenumerationsperioden. Läs infon här.

Ni behöver alltså inte tulla in varje tidning för sig, utan det räcker att göra införtullningen en gång per prenumerationsperiod. Förtullning sker i Tullens E-tjänst

Jag har en fråga gällande en prenumeration som beställts med presentkort?

Om du har beställt din prenumeraton med ett presentkort så ska du vända dig till LehtiTukkus kundtjänst på kundtjanst@lehtitukku.fi

Jag har fått fel tidning, vem bör jag kontakta?

Leta upp din tidning i denna lista och kontakta förlaget.

OBS: Om du gjort din beställning med ett presentkort bör du vända dig till LehtiTukkus kundtjänst på kundtjanst@lehtitukku.fi

Jag vill veta mer om presentkort?

Klicka här för att komma till vår informationssida för presentkort! Där hittar du all information samlad.

Kan jag skapa ett gratulationskort hos er?

Ja du kan enkelt skapa ett snyggt gratulationskort då du gör din beställning! Efter att du gjort klart beställningen klickar du på knappen "Skapa gratulationskort" för att skapa ett eget gratulationskort som du sedan kan skriva ut, ladda ner eller skicka som epost.

Om du vill skapa ditt gratulationskort i efterhand så hittar du också en länk till gratulationskortet i orderbekräftelsen som du får per epost efter din beställning. Klicka på länken så kommer du till verktyget för att skapa ett grautlationskort! 

Har du några frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@lehtitukku.fi.

Hur vet jag vilket förlag som ger ut min tidning?

Leta upp din tidning i denna lista för att hitta dess förlag.

Jag har frågor angående min faktura, vart ska jag vända mig?

Det är tidningens förlag som skickar ut både tidning och faktura. Därför kan vi tyvärr inte svara på eller styra över när första tidningen eller fakturan dyker upp. Du bör kontakta förlaget som ger ut tidningen i alla typer av fakturafrågor, kontaktuppgifter hittar du här.

När får jag min första tidning?

Det kan dröja mellan 2-10 veckor innan du får din första tidning. Leta upp din tidning i denna lista och kontakta förlaget för mer information.

Om jag inte fått min premie, vart vänder jag mig då?

Det är enklast och går snabbast om du vänder dig direkt till förlaget som distribuerar din tidning. Kontaktuppgifter hittar du här.

Kan jag beställa en prenumeration till utlandet?

Tyvärr erbjuder vi i dagsläget inte möjligheten att beställa prenumerationer till utlandet (gäller ej digitala tidningar). Om du bor i Sverige kan du göra din beställning på vår svenska systersajt www.tidningsmagasinet.se.

Kan jag köpa lösnummer av tidningar hos er?

Nej, du kan tyvärr inte köpa lösnummer här. Vi erbjuder dock många korta prenumerationer som du kan använda för att testa tjänsten.

Så här fungerar LehtiTukku

Du beställer tidningsprenumeration
Vi levererar din beställning till tidningsförlaget
Förlaget levererar tidningen till dig